Wyświetla widok 3D obrazu.

Dane otrzymane w wyniku skanowania powierzchni w postaci obrazu można obejrzeć w dwóch trybach. Jeden z nich to widok 3D. Aby wyświetlić widok 3D należy wybrać opcję oznaczoną zieloną strzałką na rysunku poniżej.

W celu włączenia widoku 3D można użyć dwóch narzędzi. Różnica polega na tym, że w jednym z nich samemu można wybrać na przykład kąt pod jakim ustawiony jest obraz. Narzędzie które bez ingerencji użytkownika zwizualizuje obraz 3D można włączyć za pomocą ikony na pasku narzędzi zaznaczonej zieloną strzałką lub poprzez wybranie z paska menu Display>3D.

Narzędzie, które pozwala na ustawienie niektórych opcji można uruchomić za pomocą ikony zaznaczonej niebieską strzałką na rysunku poniżej lub na pasku menu wejść kolejno w Display>3D Settings and preview.

Po wybraniu tego narzędzia zostanie wyświetlone okno dialogowe widoczne na rysunku poniżej. Kolorowe ramki zostały wprowadzone w celu ułatwienia opisu poszczególnych funkcji.

Display Typeczerwona ramkapozwala na wybranie typu wyświetlania obrazu
Angleszielona ramkaumożliwia obrót osi obrazu w celu uzyskania lepszego widoku. Rotation odpowiada obrotowi wokół osi Z. X-Y scale zwiększa lub zmniejsza współczynnik skali osi XY.
Scalesniebieska ramkapozwala na wybór skali. Z scale zwiększa lub zmniejsza współczynnik skali osi Z. X-Y scale zwiększa lub zmniejsza współczynnik skali osi XY.
Offsetsbrązowa ramkacentruje obraz na ekranie, umożliwia przesunięcia obrazu wzdłuż osi XYZ.
Interpolationżółta ramkapozwala na edycje obrazu 3D tak aby miał on wszystkie punkty kwadratowej macierzy kolorów, połowę, jedną trzecią lub jedną czwartą.
Draw Profiles czerwona strzałkapowoduje rysowanie profili.
Draw Surface Baseróżowa strzałkawyświetla bazę powierzchni.
Draw Axeszielona strzałkawyświetla osie i ich długości.
Draw Amplitude Informationniebieska strzałkawyświetla informacje o długościach obrazu na osi XYZ.
Light source anglesfioletowa ramkaodpowiada za kąt padania światła na model 3D. Rotation jest obrotem źródła światła wokół osi Z. Tilt jest obrotem źródła światła wokół osi Y.
Light Intensitiesczerwona przerywana ramkapozwala edytować o intensywności wirtualnego oświetlenia. Ambient pozwala zmniejszyć lub zwiększyć obszar na który pada światło. Diffuse umożliwia zmniejszenie lub zwiększenie rozproszenia światła. Specular reflection powoduje pokazanie na podglądzie obrazku odbicia lustrzanego. Specular umożliwia zwiększenie lub zmniejszenie odbicia lustrzanego podglądu obrazu.
Texturezielona przerywana ramkapozwala na zmianę tekstury dla mapy poprzez nałożenie innego obrazu na poprzedni obraz.
Colorsniebieska przerywana ramkasłuży do zmiany kolorów. Background zmienia kolor tła, natomiast base zmienia kolor bazowy.
Previewbrązowa przerywana ramkaumożliwia podgląd obrazu 3D po każdej dokonanej zmianie.
Preview qualityfioletowa przerywana ramkasłuży do zwiększenia lub zmniejszenia jakości podglądu obrazu.

Rysunki poniżej obrazują widok 3D uzyskany za pomocą ustawień podstawowych oraz narzędzia 3D settings and preview.

Standardowy widok 3D
Widok 3D uzyskany za pomocą narzędzia 3D Settings and preview



Źródła:

[1] Tutorial oprogramowania WSxM dla Zaawansowanego Laboratorium Nanotechnologicznego na WFT PP, Adrian Witasik, Poznań 2015

[2] Review of Scientific Instruments 78I. Horcas and R. Fernández , 013705 (2007) <https://doi.org/10.1063/1.2432410>

[3] Strona producenta programu, <www.wsxmsolutions.com>